Meniu

Nutriția și gonartroza: Rolul unei diete sănătoase în gestionarea simptomelor și încetinirea progresiei bolii

Articol scris de

Numele meu este Ioana Matei și sunt un content writer dornic de cunoaștere, cu o dorință acerbă de a excela.
Am absolvit Facultatea de Economie și Administrarea Afacerilor din cadrul Universității Alexandru Ioan Cuza din Iași, în anul 2015.

o săptămână în urmă 0

Nutriția și gonartroza: Rolul unei diete sănătoase în gestionarea simptomelor și încetinirea progresiei bolii

Gonartroza, sau osteoartrita genunchiului reprezintă o boală degenerativă care afectează articulația genunchiului. Aceasta apare atunci când cartilajul care acoperă suprafețele osoase ale articulației genunchiului se deteriorează treptat. Nutriția poate influența progresia gonartrozei și poate ajuta la gestionarea simptomelor. Anumite alimente ajută la reducerea inflamației, iar o dietă sănătoasă și echilibrată este esențială pentru menținerea unei greutăți corporale sănătoase și îmbunătățirea stării generale de sănătate. Descoperă mai multe despre rolul nutriției în cazul gonartrozei în articolul de mai jos.

Cum influențează alimentația apariția și gestionarea gonartrozei

Nu există alimente sau diete care să vindece gonartroza, însă un stil de viață echilibrat poate ameliora simptomele. O dietă bogată în fructe, legume și proteine slabe furnizează nutrienții esențiali pentru a preveni deteriorarea ulterioară a articulațiilor.

Antioxidanții, precum vitaminele A, C și E, pot proteja sănătatea articulațiilor prin minimizarea inflamației.

Unele studii au identificat o conexiune posibilă între osteoartrită, colesterol și riscul bolilor cardiovasculare. Reducerea colesterolului poate contribui la reducerea acestui risc prin adoptarea unei diete echilibrate. Astfel, alimentația sănătoasă face parte din planul de tratament gonartroza

Recomandări de alimente

Peștele gras, precum somonul și sardinele, este bogat în acizi grași omega-3, cunoscuți pentru capacitatea lor de a reduce inflamația. Uleiul de măsline extra virgin și alte uleiuri sănătoase pot fi, de asemenea, benefice, având proprietăți similare cu cele ale medicamentelor antiinflamatorii.

Produsele lactate, cum ar fi laptele și iaurtul, furnizează calciu și vitamina D, esențiale pentru întărirea oaselor și reducerea simptomelor dureroase. Legumele, precum spanacul și broccoli, sunt bogate în nutrienți care susțin sănătatea oaselor și luptă împotriva inflamației.

Cele mai citite articole

Usturoiul, prin compușii săi, poate proteja cartilajul împotriva deteriorării. Nucile și ceaiul verde sunt alte opțiuni sănătoase, conținând nutrienți și antioxidanți care ajută la reducerea inflamației și la întărirea sistemului imunitar.

Este important de menționat că, deși o alimentație echilibrată are beneficii pentru întreg organismul, tratamentul altor afecțiuni ortopedice, precum ruptura de ligament, necesită o abordare diferită.

 Alimente de evitat

În timp ce anumite alimente pot reduce inflamația și simptomele asociate, altele pot agrava această inflamație, iar consumul lor trebuie evitat sau limitat.  

Zahărul procesat este un aliment care contribuie la inflamația organismului. Aceasta se datorează capacității sale de a stimula eliberarea de citokine proinflamatorii. Sucurile și băuturile carbogazoase ar trebui monitorizate cu atenție deoarece sunt surse frecvent întâlnite de zaharuri procesate.

Grăsimile saturate, găsite în alimente precum carnea grasă, produsele lactate grase și unele uleiuri, pot provoca inflamație în țesutul adipos, ceea ce poate agrava osteoartrita, în special gonartroza.

Carbohidrații rafinați pot, de asemenea, agrava inflamația din organism. Consumul excesiv de alimente procesate, cum ar fi pâinea albă, orezul alb sau chipsurile, poate intensifica formarea compușilor de glicare avansată (AGE), declanșând inflamația.  

Cele mai citite articole