Cum influențează dieta sănătatea inimii

Prima PaginaStiri

Cum influențează dieta sănătatea inimii

Sfaturi pentru ingrijirea persoanelor cu Alzheimer
Cum iti pastrezi sanatatea pielii chiar daca te speli frecvent pe maini
5 motive pentru care să apelezi la o firmă de curăţenie

Bolile cardiovasculare reprezintă principala cauza de mortalitate la nivel mondial, iar situația nu este diferită nici în țara noastră. Ba, chiar, se poate spune că stăm mult mai rău la acest capitol, în comparație cu alte state din Uniunea Europeană. Cele mai recente statistici ale Societății Române de Cardiologie arată că 60% dintre decesele înregistrate în România au drept cauză bolile de inimă.

Factori de risc pentru sănătatea inimii

Apariția bolilor cardiovasculare este influențată de o serie de factori care se împart în două categorii distincte. Prima este reprezentată de factorii necontrolabili, care constau în moștenirea genetică, vârsta înaintată, instalarea menopauzei, rasă și sex. S-a stabilit că bărbații sunt mai predispuși să dezvolte astfel de afecțiuni decât femeile, iar afro-americanii și amerindienii sunt rasele cele mai vulnerabile.

Mult mai cuprinzătoare este lista factorilor controlabili, care pot fi evitați pe parcursul vieții. În această categorie intră fumatul, consumul de alcool, sedentarismul, stresul, depresia, obezitatea, diabetul, colesterolul, hipertensiunea arterială și alimentația dezechilibrată. Mulți dintre factorii controlabili sunt interdependenți, astfel că, eliminarea unuia dintre ei duce la dispariția sau diminuarea celorlalți.

De ce e importantă alimentația sănătoasă

Alimentația este unul dintre elementele care poate controla mulți dintre factorii de risc din cea de-a doua categorie. O alimentația sănătoasă și echilibrată previne apariția obezității, care, la rândul ei, scade riscul diabetului zaharat de tip II. Astfel, se elimină doi dintre factorii de risc controlabili, însă, lucrurile nu se opresc aici. Creșterea valorilor de colesterol rău (LDL) din sânge este rezultatul unei  alimentații inadecvate. Apariția colesterolului este cauzată de grăsimile saturate provenite din alimente, iar, atunci când valorile LDL cresc, „se vede“ imediat în interiorul vaselor de sânge. Din această cauză, circulația sângelui este îngreunată, și, uneori, chiar blocată, atunci când un vas se înfundă. Creșterea valorilor colesterolului LDL duce la apariția hipertensiunii arteriale, principalul factor declanșator al majorității bolilor de inimă.

În ce constă o alimentație echilibrată

Așadar, cu ajutorul alimentației, poți elimina din lista factorilor controlabili obezitatea, diabetul, colesterolul și hipertensiunea arterială. Deși, există alimente considerate „nesănătoase” pentru inimă și altele „sănătoase”, o dietă echilibrată nu înseamnă eliminarea definitivă a primelor. Trebuie, doar, să te axezi mai mult pe consumul alimentelor sănătoase, și, pe cele mai puțin recomandate, să le consumi ocazional, cu moderație.

În capul listei alimentelor nocive sunt cele care conțin grăsimi saturate și trans. Acestea se depun sub formă de colesterol, fiind responsabile și de apariția obezității, diabetului și ficatului gras. Carnea grasă, prăjelile, margarina, produsele procesate și cele tip fast-food sunt principalele grupe de alimente care conțin astfel de grăsimi. Alternativa sănătoasă o constituie peștele, carnea slabă, uleiul de măsline, avocado, nucile, alunele migdalele și alte oleaginoase. Acestea conțin grăsimi nesaturate, necesare proceselor metabolice din organism. De asemenea, fructele, legumele dar și alte alimente bogate în fibre sunt recomandate de către orice medic specializat în cardiologie.

De ce este nociv zahărul

Dulciurile sunt preferate de majoritatea oamenilor, însă, consumul exagerat poate avea efecte negative asupra inimii. Zahărul pe care îl conțin favorizează creșterea în greutate, ceea ce înseamnă risc de obezitate și diabet, importanți factori de risc în bolile cardiovasculare. Energizantele și băuturile carbogazoase conțin cantități mari de zahăr, la fel ca și majoritatea dulciurilor din comerț. Zilnic, femeile pot mânca, maxim, 25 de grame de zahăr, iar bărbații, 37,5 grame. Din fericire, există o serie de îndulcitori care pot suplini zahărul, mierea de albine fiind cel mai cunoscut și mai bun dintre ei.

Odată instalate, bolile cardiovasculare pot avea urmări din cele mai grave, dacă sunt neglijate și dacă prezentarea la medic este întârziată. Principalele simptome ale afecțiunilor din această categorie sunt durerea toracică, palpitațiile, sincopa, amețeala, respirația dificilă, oboseală, tusea persistentă, greața, transpirațiile reci. Dacă ai una sau mai multe din aceste simptome, nu ezita să mergi la un consult de specialitate!

Comentarii

WORDPRESS: 0